Oriëntatiegesprek migreren
Wanneer u van of naar het buitenland verhuist, moet u een aantal belangrijke zaken in Nederland op orde hebben. Een oriëntatiegesprek met Migratie advies maakt uw migratie tot een succes.
Uw situatie is uniek
Migratie advies begrijpt dat ieder persoon anders is en dat geldt ook voor uw situatie. Tijdens het oriëntatiegesprek gaat uw adviseur met u op zoek naar vragen en onderwerpen die op uw migratie van toepassing zijn. Op die manier zult u niets vergeten en hoeft u niet langer tijd in zaken te steken die geen betrekking op u hebben.
Over het oriëntatiegesprek

Tijdens het oriëntatiegesprek ontvangt u advies over het Nederlandse deel van uw migratie. Zo komt u later niet voor vervelende verrassingen te staan.
De adviseur stelt u een aantal vragen om te bepalen welke onderwerpen op uw situatie van toepassing zijn. Zaken als belasting, pensioen, en overheid komen aan bod.
Aan de hand van het gesprek maakt u een checklist. Deze gebruikt u om uw migratieproces vanuit of (terug) naar Nederland op de juiste manier te laten verlopen.
Tijdens het gesprek komt veel op u af. U doet er goed aan om pen en papier klaar te leggen om aantekeningen te maken.
Wat gaat u bespreken?

Overheid en instanties
- Wanneer moet u zich uitschrijven uit Nederland?
- Waar moet u bij uitschrijving op letten?
- Welke zaken moet u met welke instanties regelen?
- Veel vergeten onderwerpen.
- Lijst met instanties en directe linken (via e-mail).
AOW en pensioen
- Wat is het gevolg voor uw AOW?
- Welke stappen kunt u ondernemen?
- AOW ontvangen in het buitenland.
- Pensioen ontvangen in het buitenland.
Belastingadvies & (spaar)rekening
- Wanneer en waarom moet u aangifte doen
- Invullen juiste formulier
- Nederlandse (spaar)rekening
- Buitenlandse (spaar)rekening
- Checklist samenstellen met belastingzaken die op uw situatie van toepassing zijn.
Belastingadvies koopwoning
Voordeel pluspakket
- Koopwoning in Nederland
- Koopwoning in buitenland
- Investeren overwaarde
- Verhuur koopwoning
Welke vragen worden beantwoord?

Tijdens het gesprek krijgt u advies over het Nederlandse deel van uw migratie. Migratie advies richt zich voornamelijk op particulieren. Daarom kunt u voor zakelijke vragen het beste terecht bij uw boekhouder.
Tijdens de basisoriëntatie maakt u een checklist en bespreekt Migratie advies onderwerpen die regelmatig over het hoofd worden gezien. U krijgt antwoord op vragen die hierbij thuis horen. Heeft u aan de offerte persoonlijk advies met extra onderwerpen gekoppeld, dan worden deze tijdens het gesprek meegenomen.
Let op! (Nieuwe) vragen die buiten het basispakket of de offerte vallen, zullen tijdens het gesprek niet behandeld worden. Hiervoor kunt u een nieuwe offerte laten opmaken. Lees meer onder de titel ‘Offerte en prijsbepaling‘
Na het oriëntatiegesprek

Tijdens het gesprek heeft u een checklist gemaakt met onderwerpen die op uw migratie van toepassing zijn. Het is belangrijk om de zaken tijdig te regelen.
Een aantal onderwerpen vloeien samen met het land waar u naar toe vertrekt of vandaan komt. Het is belangrijk om de ‘nieuwe’ kennis met uw migratie- of belastingadviseur in het betreffende land te bespreken. Zo kunt u zichzelf ervan verzekeren dat de zaken van beide landen goed aansluiten en geregeld zijn.
Aan de hand van de checklist, zult u veel zelf kunnen regelen. Maar voor een aantal zaken is wetskennis en juiste interpretatie nodig. Vooral wanneer het op de belastingaangifte over het migratiejaar aankomt, kan het een ingewikkelde zaak zijn. Komt u er niet helemaal uit, dan staat Migratie advies natuurlijk altijd voor u klaar.
Hoelang duurt het gesprek?

Afhankelijk van uw situatie, kunt u voor het basisgesprek ongeveer drie kwartier tot een uur reserveren. Heeft u extra onderwerpen toegevoegd, plan dan voor de zekerheid iets meer tijd in.
Offerte en prijsbepaling

In het basisgesprek zult u veel informatie krijgen. Maar wilt u het meeste uit de oriëntatie halen, dan doet u er goed aan om een duidelijke schets van uw situatie te geven waarbij u zoveel mogelijk belangrijke onderwerpen en vragen aan de offerte koppelt. Want iedere situatie is uniek.
Bovendien zijn wetten en afspraken tussen landen continu in verandering. Daarom is het belangrijk dat Migratie advies voor het beantwoorden van uw vragen grondig naslagwerk doet. Zo weet u zeker dat u ‘up to date’ en goed geïnformeerd bent.
De prijs van de offerte voor het oriëntatiegesprek wordt bepaald aan de hand van het onderwerp en de voorbereiding die uw adviseur hiervoor nodig heeft.
(Nieuwe) vragen die buiten het oriëntatiegesprek vallen en niet in de offerte zijn meegerekend, zullen tijdens het gesprek niet behandeld worden. Hiervoor zult u een nieuwe offerte moeten aanvragen.
Informatie over de belafspraak

Zodra de factuur betaald is, plant Migratie advies een afspraak met u in. Vervolgens wordt u op het aangegeven tijdstip door de adviseur gebeld.
U heeft een Europees telefoonnummer
Wanneer u gebruik maakt van een Europees telefoonnummer, brengt Migratie advies geen extra administratiekosten in rekening.
U heeft geen Europees telefoonnummer
Heeft u geen Europees telefoonnummer, dan biedt Migratie advies een aan uw telefoonnummer gekoppeld alternatief. In alle andere gevallen worden er extra belkosten in rekening gebracht.
Belafspraak verzetten
U kunt 1 keer kosteloos een belafspraak verzetten. De voorwaarde is dat u ten minste 48 uur van te voren Bab hierover hebt ingelicht. Dit kunt u doen via info@migratieadvies.nl
Niet nakomen van de belafspraak
Bij niet tijdig verzetten of nakomen van de belafspraak, worden er administratiekosten in rekening gebracht. Pas na betaling van deze factuur kan er een nieuwe afspraak worden ingepland. U heeft geen recht op restitutie.
Meer informatie over de offerte, betalingen en belafspraken vindt u onder ‘Veel gestelde vragen‘ op de website van migratieadvies.nl